Bijna op de helft! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Manouk Kulve - WaarBenJij.nu Bijna op de helft! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Manouk Kulve - WaarBenJij.nu

Bijna op de helft!

Blijf op de hoogte en volg Manouk

01 November 2015 | Suriname, Paramaribo

Inmiddels ben ik hier al weer bijna 3 maanden en dat betekent dat ik bijna op de helft zit. Omdat de tijd tot nu toe heel snel voorbij is gegaan ben ik blij dat ik hier nog zo'n tijd zit en voorlopig nog niet naar huis hoef. Suriname is echt een gaaf land!

Ik heb weer een aantal dingen meegemaakt de afgelopen maand, waaronder natuurlijk mijn verjaardag! Dat was echt een hele leuke dag, ik voelde me voor het eerst sinds jaren weer echt jarig. Toen ik op stond zag ik dat mijn huisgenootjes mijn deur hadden versierd, echt heel erg lief! Op stage werd er in het Surinaams voor me gezongen en we hebben met z'n allen taart gegeten :) Toen ik na stage thuis kwam bleek dat mijn huisgenootjes ook de rest van het huis versierd hadden en ze wilden mij ontvangen met een Surinaams verjaardagslied maar helaas werkte de apparatuur niet mee. Ik vond het idee wel echt heel leuk! Tegen de avond was het tijd voor een bbq met poolparty en later zijn we nog wezen stappen. Echt een topdag!

Vorige week ben ik op tour geweest naar Nickerie en Bigi pan. We zijn via Groningen en Coronie richting Bigi pan gereden. In Groningen hebben we ontbeten en in Coronie konden we genieten van verse kokosnoten. Tussen Groningen en Coronie werd er een onverwachte stop gemaakt, een van de gidsen had een luiaard gespot. De luiaard zat echt vlak langs de kant in een boom. Hij zat echt heel rustig (lui) op een takje en wij konden gewoon foto's maken en er met z'n allen bij staan en hij verplaatste niet. Vanuit Nickerie was het een uur varen naar Bigi Pan. Bigi pan is een meer waarop allemaal vakantiehuizen zijn gebouwd. Het was dus zo dat wij in één van deze huizen gingen overnachten waarbij we in hangmatten buiten onder de sterren sliepen. Dat was echt heel erg gaaf. We hebben vanuit daar zowel de zonsondergang als de zonsopkomst gezien en dat zag er heel mooi uit. In de avond hebben we nog een kaaimannen tocht gedaan, maar door het lage water hebben we er niet één gevonden, de bootsman heeft nog wel een slang gevonden. Wij snappen niet hoe zij dat kunnen zien. We vaarden in het donker en die slang zat echt verstopt in een boom, en toch heeft de bootsman hem gespot, heel apart. De volgende ochtend zijn we extra vroeg opgestaan om de zon te zien opkomen. Helaas net op het moment dat de zon zelf te zien was, werd het bewolkt, maar voor die tijd was de lucht heel mooi gekleurd. Na het ontbijt zijn we naar een modderbad geweest. Onderweg naar dat modderbad hebben we een hele groep flamingo's laten opstijgen. Het waren misschien wel 50 flamingo's en wij zijn er met 5 boten tegelijk reel rustig naar toe gevaren en de bootsmannen wisten precies wat ze moesten doen om de flamingo's allemaal op het zelfde moment te laten opstijgen. Het leek echt alsof we in national Geographic zaten. Heel mooi om te zien. Daarna was het modderbad ook echt heerlijk. De modder voelde zo zacht aan. Nadat we de modder van ons af hadden gespoeld en hadden gegeten was het tijd om Bigi pan te verlaten. We zijn toen door Nickerie gereden en hebben daar een hindu tempel en de zeedijk bezocht en reden vervolgens via Wageningen terug naar Paramaribo. Dit was weer een hele gave trip.

Afgelopen woensdag ben ik met een huisgenootje en nog iemand naar Frans Guyana geweest. Het was twee uur rijden vanuit Paramaribo om naar Albina te gaan (dit is de grensplaats in Suriname). Frans Guyana kun je alleen bereiken door vanuit Albina naar de overkant te varen. We gingen hier niet zomaar naartoe. We gingen voornamelijk om een nieuwe toeristenkaart te kopen, zodat we weer 3 maanden langer in Suriname mochten blijven. De mijne was gisteren verlopen. En dit ging allemaal heel soepel en snel gelukkig. In Frans Guyana zijn we over de markt gelopen en hebben we geluncht. Het was daar heel anders als in Suriname. Je had echt even het gevoel op vakantie te zijn. Dat komt natuurlijk ook mede doordat iedereen daar frans praat. Maar ook de huizen hadden een klein beetje franse invloeden. Een paar huizen hadden van die franse balkonnetjes met grote deuren erachter. Na de lunch zijn we weer naar Suriname toe gegaan en was alles geregeld.

Er komen nu ook hele leuke weken aan, want paps en mams komen naar Suriname toe! Ik kan niet wachten om ze te zien en om ze te laten zien hoe gaaf Suriname is. Dan krijgen ze eindelijk een goed beeld van hoe het hier is. We gaan ook nog een aantal tours doen wat natuurlijk ook heel erg leuk is. Ik zal jullie laten weten wat voor leuke dingen we hebben meegemaakt als ze weer vertrokken zijn.

Tot het volgende verslag! :)

• 01 November 2015 - 23:26

Mams En Paps:

We zijn erg nieuwsgierig en kunnen niet wachten op al het moois wat ons te wachten staat en natuurlijk onze dochter weer te zien en te beleven wat zij heeft meegemaakt.

• 04 November 2015 - 09:23

Willy En Maja:

Manouk, wat een mooi verslag en wat is het mooi daar! Wij wensen je heel veel plezier de komen tijd met mams en paps. Genieten!! Groeten aan jullie van ons.

• 15 November 2015 - 14:46

Marieke En Lucy Liebrand.:

In Nederland is het grauw ,regen en wind dus geniet samen van een zonnig Suriname waar veel te beleven valt. Hartelijke groeten van Marieke en Lucy.